Kunstenaars

Nu te zien: kunstenaar Mello Wit

Mello Wit is geboren en getogen in de stad Groningen op 22 september 1948. Later heeft hij daar de technische school doorlopen. Achteraf was dat toch niet de juiste beslissing. Toen werd hij voor de keus gesteld: doorleren of werk zoeken. Uiteindelijk heeft hij toch gekozen voor het laatste om na een paar jaar in een autogarage te hebben gewerkt te gaan solliciteren bij de posterijen (toen nog PTT). Daar heeft hij altijd met plezier gewerkt.

Omdat hij toch een beetje kunstzinnig was en gevoel had voor tekenen, maakte hij bij de PTT elk jaar kersttekeningen voor diverse afdelingen en maakte in zijn vrije tijd ook al olieverfschilderijen. Mello is inmiddels met pensioen en legt zich nu helemaal toe op het maken van olieverfschilderijen. Zijn inspiratie haalt hij uit de natuur en maakt voornamelijk werken in figuratieve vorm en schildert bij voorkeur landschappen en stillevens en soms portretten. Ideeën haalt hij uit eigen fotomateriaal, fantasie en door gewoon goed om zich heen te kijken. Thuis werkt hij alles uit omdat hij dan geen last heeft van weersomstandigheden. Zo komen deze kunstwerken tot stand met een eigen handtekening die bij de schilder past.

Exposerende kunstenaars in November 2019

Wasdi Wartorejo is een autodidact kunstschilder, in 1971 geboren op Java, Indonesië. Schilderen is zijn passie, hij schildert landschappen, portretten, stillevens. Hij woont en werkt in Appingedam. In 2010 is hij verhuisd naar Nederland en heeft tentoonstellingen gedaan o.a. bij Kunstenaars Collectief De Draad (HOP), galerie Huis ter Heide, Stichting Molen Adam, bij lunch room Aan Tafel te Appingedam en deelgenomen aan Atelierroute van Eems tot Westeremden 2017.

Zijn schilderijen zijn gemaakt op olieverfbasis en worden laag per laag aan gebracht, vaak gedetailleerd met spontane toets. Inspiratie haalt hij uit situaties en momenten uit het dagelijks leven die hij tegenkomt.

Kim MacDougall is geboren en opgegroeid aan de oostkust van Canada. Tijdens haar jeugd was Kim altijd haar omgeving aan het schetsen en tekenen. De prachtige Canadese natuur was jarenlang haar inspiratie.

Toen ze begin 30 was, verhuisde ze naar Nederland, en begon ze haar nieuwe omgeving op doek vast te leggen, terwijl ze focuste op de unieke schoonheid van het Nederlandse landschap met levendige oliekleuren. Ze ontwikkelde een passie voor het schilderen van dieren en landschappen, met zowel olie- als acrylverf op doek. Haar werk is typisch realistisch met extra structuur en kleurenspel. Kim woont in Eindhoven waar ze een atelier thuis heeft, en ook tijdens haar jaarlijkse lange zomervakanties in Canada kan ze schilderen, en zodoende verkoopt ze haar schilderijen nu al op twee continenten!

De exposerende kunstenaars in juni waren Sjoukje Ganzevoort en Jan F. Bogema. Lees hier meer over hun werk.

Sjoukje Ganzevoort (1947) woont in Groningen en is al ongeveer 35 jaar bezig met schilderen, tekenen en etsen. In 1983 begon ze met de MAVO omdat ze graag naar kunstacademie Minerva wilde. Via de cursus ‘Vrouw en Werk’ ontdekte ze dat ze graag met mensen wilde werken, dus werd het de opleiding Arbeidstherapeut, iplv de kunstacademie.

Na haar werk als activiteitenbegeleidster begon ze met het geven en volgen van cursussen. Ook had ze in die tijd veel exposities. In 2015 rondde Sjoukje de tweejarige avondschool van de Klassieke Academie met goed gevolg af. Sindsdien heeft ze zich toegelegd op etsen en het werken met potlood. Op onze expositie zijn etsen te zien.

 

Jan F. Bogema werd in 1939 geboren te Usquert in Noord-Groningen. Veelvuldige bezoeken aan musea in zijn HBS-tijd zijn van blijvende invloed geweest op zijn latere ontwikkeling. Als lid van de Stichting Museum Klooster Ter-Apel organiseerde hij tentoonstellingen moderne kunst en onderhield hij contacten met kunstenaars. Eind jaren tachtig is hij zelf begonnen te schilderen.

Zijn landschappen zijn vrij figuratief geschilderd in een stijl die verwant is aan het Duitse expressionisme en met die van De Ploeg uit Groningen. Hij vangt de wonderschone Groninger dorpjes in felle kleuren, die soms van het doek lijken te spatten. In zijn schilderijen combineert hij een tekenachtige stijl in de bebouwing met een lossere toets in het landschap. De persoonlijke schilderijen zijn veel vrijer geschilderd; geënt op bestaande vormen en op innerlijke gevoelens in relatie met de buitenwereld. 

Kunstenaars in februari 2019

Annemarie Slagter-Tjaden (Meedhuizen 1958, woont in Appingedam.) Annemarie had als kind al een fascinatie voor kleuren en vormen in de natuur. Sinds een aantal jaren lukt het haar die vorm te geven in beelden die met zorg zijn uitgekozen. Haar medium is fotografie en dan met name macrofotografie. Je kunt Annemarie zowel om het huis als in de natuur gewapend met de camera aantreffen, geconcentreerd op precies dat ene detail dat het beeld speciaal maakt. Ze volgde twee jaar lessen fotografie aan het IVAK (Instituut Voor Amateur Kunstbeoefening) in Delfzijl en volgde daar ook diverse workshops. Annemarie werkt met een Sony a7R systeemcamera.

Zwannie Slagter (Siddeburen 1955, woont in Grootegast.) Zwannie tekent en schildert vanaf het eerste moment dat ze een potlood kon vasthouden. Ze houdt van het licht in het Groninger landschap en heeft oog voor het speciale van alledaagse dingen of gebeurtenissen. Van beide probeert ze de sfeer op het doek te vangen en ze maakt daarmee de schoonheid van haar directe omgeving en van het gewone zichtbaar. Ze kreeg les van verschillende kunstenaars en volgde de driejarige opleiding figuratieve schilderkunst aan de Foudgumse Academie.

De exposerende kunstenaars in november 2018

Josefien Alkema en Mary Velthoen. Beiden zijn lid van de hedendaagse Groninger Kunstkring De Ploeg die in 2018 100 jaar bestaat.

Zowel Alkema als Velthoen halen hun inspiratie uit de natuur. Alkema heeft de afgelopen tijd gewerkt met natuurlijke kwasten van grassen, riet en bloemen. Hiermee ontstaan structuren die organisch en abstract van karakter zijn en toch ook associaties oproepen met landschap en ruimte. In Galerie KunstHof is een selectie van nieuw en ouder werk te zien.

 Mary Velthoen vangt de veranderingen door het winterlicht en de opkomende seizoenen in bewegelijk geschilderde boslandschappen. Natuurbelevingen in een expressief handschrift van de door de mens aangelegde en geordende natuur. Ze is afgestudeerd aan Minerva en werkt als kunstenaar en kunstdocent in Groningen.

 September 2018

Rinko Bolman, 1943, heeft zolang hij zich kan herinneren altijd al belangstelling gehad voor tekenen en schilderen. Het heeft altijd als een rode draad door zijn leven gelopen. Zijn vroegste herinneringen dateren van de kleuterschool. Was het vroeger in zijn jeugd en in zijn werkzame leven een hobby, de laatste jaren is het uitgegroeid tot een ware passie. De verschillende disciplines en opleidingen (letters tekenen, perspectief tekenen, kleurenleer en kleurmengen) uit zijn beroep als huisschilder hebben bijgedragen aan de kunstschilder die hij nu is.

Juni 2018 

De Bakens

De Bakens is een collectief van vijf vrouwelijke kunstenaars. Ze hebben elkaar leren kennen tijdens hun studie aan de Kunstacademie Friesland. Het idee om samen een collectief te vormen is ontstaan tijdens een studieweekend op Ameland, waar ze samen een landartwerk hebben gerealiseerd. De samenwerking smaakte naar meer en nu hebben vier vrouwen van het collectief hun eerste gezamenlijke expositie met ieder haar eigen werk. Zie hieronder een verzameling van de werken. 

Jacomien Boonstra 

Jacomien Boonstra (Peebos) heeft een passie voor schoonheid in eenvoud. Haar oog voor schoonheid heeft ze na haar opleiding als architect intensief en in een breed werkveld ontwikkeld.

Zij ziet de essentie van de dingen om haar heen en weet dat in haar werk te tonen. Krachtige lijnenspel en heldere lichtval kenmerken haar beelden. Haar jarenlange ervaring als beroepsfotograaf is terug te vinden in haar sprekende, uitgebalanceerde composities. Afgelopen jaar heeft ze in een tiental kleinere abstracte werken composities gemaakt van geometrische en organische vormen met verschillende materialen.

Jacomien Boonstra 

Na meer dan 10 jaar wonen en leven in Nieuw-Zeeland en Australië is Evelijn Bos (Katlijk) sinds enkele jaren weer terug in Nederland. Zij brengt in haar werk het steeds opnieuw aarden tot uitdrukking, gebruikmakend van een verscheidenheid aan materialen en technieken. Ze speelt hierbij zowel met transparantie als geslotenheid om datgene wat ons drijft, de keuzes die we maken en hoe we hierop terugkijken te verbeelden. Huisjes en onderdelen daarvan komen regelmatig terug in haar werk.

Evelijn Bos – Pohutukawa 

Veelzijdigheid in onderwerp en techniek kenmerken het werk van Yolanda van Dongen (Indijk). Creëren vanuit gevoel en de verbinding met de ander zijn voor haar belangrijke drijfveren. Ze streeft naar eerlijk werk, met ruimte voor emotie. Hiermee krijgt voor haar een afbeelding kracht en betekenis van binnenuit. Haar werken zijn wisselend: abstract en figuratief. Ze hanteert diverse technieken zoals schilderen, linoleum- en houtsnedes, etsen en gebruikt verschillende materialen zoals verf, stof, ijzer, wol, borduurgaren en foto’s. In haar objecten en schilderijen leert u haar en haar wereld kennen.

Yolanda van Dongen – Familie Opstelling

Het werk van Aria Kalteren (Heerenveen) ontstaat vanuit haar fascinatie voor de menselijke figuur, haar omgeving en het landschap. Ze heeft haar levenspad en de kleur groen samengebracht in haar grafische werk, waarbij ze is terug gegaan in haar verleden. Haar metafoor is daarbij een rugzak met herinneringen. De met olie- en acrylverf gemaakte landschappen zijn spontaan ontstaan en verraden een voorkeur voor het schilderen in de vrije natuur. In haar werk wil zij haar emoties en ervaringen in een veranderende leefomgeving vastleggen.

Aria Kalteren – Groene Hart

Henk van Donk (1956)

Van Donk woont in Sauwerd en studeerde in  2002 af aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Over zijn werk zegt hij: ‘Ik schilder mijn werk niet, maar ik noem het eerder boetseren met kleur. De kleuren die ik kies zijn niet altijd de kleuren van de realiteit, maar kleuren die het tot mijn schilderij maken. Kijkers zeggen vrolijk te worden als ze mijn schilderijen zien.”

 Van Donk voelde op jonge leeftijd al de drang tot tekenen en schilderen, maar koos eerst voor een andere carrière. Eind jaren negentig besloot hij alsnog om zijn roeping te volgen.

Ellie Schrotenboer (…..)

‘Creativiteit heeft er altijd al ingezeten. Een opleiding aan een MIKOJEL opleiding in Amersfoort met als afstudeervak handvaardigheid, knutselen, kaarten maken, bloemstukken maken, zagen, timmeren, kortom ik ben graag met mijn handen bezig. Tijdens een ziekteperiode ging ik op zoek naar een tijdsinvulling en ben toen in 2005 gestart met schilderlessen in Bedum bij Frans Hage. Ik heb een aantal jaren les gehad van Frans en daar mijn eerste paard geschilderd. Een tijd later kon ik mijn werk weer oppakken, maar vanwege beperkte energie raakte het schilderen daardoor helaas nagenoeg op de achtergrond.

In Groningen heb ik in 2011 het schilderen weer opgepakt, ditmaal onder leiding van Marijke Langius. Vanaf dat moment heeft het schilderen me niet meer losgelaten en twee jaar later had ik mijn eerste expositie in het toenmalige Pand49 in de Groningen. Vele exposities en veel nieuw werk volgden.

‘Paardenpassie’ zo omschrijf ik mijn voorliefde voor de geschilderde onderwerpen, ‘het zijn vooral vaak paarden’ Ik werd lang geleden al geraakt door hun kracht, passie en trouw, maar ook door hun kwetsbaarheid en speelsheid. Het bleef boeien en toen ik een aantal jaren geleden het schilderen ontdekte, werd het paard een van mijn vaste onderwerpen.

Spelend met kleur, textuur en techniek breng ik de paarden tot leven op het doek. Probeer het eigen karakter, de expressie en emotie weer te geven. En wat ik vooral belangrijk vindt is dat het fysiek klopt. De spiergroepen, de glans, het detail.

Een uitdaging, altijd!.’

Wim Velt (1950)
Als studiekeuze in 1969 werd mij een kunstacademie aangeraden, maar op dat moment miste ik daarvoor de ambitie. Mijn artistieke uitingen bleven voorlopig  hobby.

Ik volgde enkele cursussen modeltekenen en landschapschilderen. Na een studie ontwikkelingspsychologie werd ik in 1984 zonder gerichte opleiding aangenomen als oogheelkundig tekenaar. Ik illustreerde 10 jaar lang boeken en artikelen met tekeningen van anatomie, instrumenten en operatietechnieken. Om meer achtergrond voor mijn beroep te ontwikkelen volgde ik diverse  avondcursussen bij verschillende Groningse kunstenaars. Het schilderen kreeg mij te pakken en ik ging vanaf 1992 plein air schilderijen verkopen die ik maakte vanuit de stacaravan die destijds ik op Ameland had.

In 1995 nam ik ontslag en ben sindsdien fulltime schilder. Ik maak vaak, met fiets, kampeergerij en schilderspullen, lange tochten door ons land en werk veel op de Waddeneilanden. Ik heb in de loop der jaren op veel plaatsen  geëxposeerd.’


Harmy Schreiber-van der Horn (1948)
‘Ik ben geboren in Schouwerzijl en opgegroeid in de stad Groningen. Ik heb tot mijn pensioen nooit geschilderd, maar ik zei altijd tegen mijn man als we door een mooi landschap reden met de auto: “Ik wou dat ik dit kon schilderen.” Maar een schildercursus kwam er niet van, tot ik bij mijn pensionering een bon kreeg voor een schilderscursus. Ik heb les gehad bij Tiny Elema in Groningen.
Landschappen zijn mijn favoriete onderwerp, al probeer ik de laatste tijd ook andere dingen.’

Adriana Bouwman-van der Horn (1956)
‘Op de middelbare school (Wessel Gansfort College Groningen) kwam ik voor het eerst in aanraking met “echte” tubes verf en inspireerde de leraar tekenen (dhr. Janse) me enorm. Al jaren had ik inmiddels alle benodigdheden in de kast liggen, maar ik durfde gewoonweg niet beginnen. Tot in 2012. Ik nam twee keer zes schilderlessen bij Rixta Simonides in Paterswolde om me te helpen aan de slag te gaan. Zij liet me door afbeeldingen inspireren en dan m’n gang te gaan.
Mijn eigen inbreng komt gaandeweg, het wordt mijn werk. Soms kom ik een foto, afbeelding of voorwerp tegen en krijg ik inspiratie. Dan wil het liefst meteen beginnen. Het “pakt” me en maakt me bijna onrustig van binnen!’

Een impressie van deze beide kunstenaars:

Jan Egberts (1951)

Mijn naam is Jan Egberts, 65 jaar en al 25 jaar actief bezig op het gebied van tekenen en schilderen.

Onlangs gepensioneerd, maar daarvoor was ik dagelijks in de weer met water. Schilderen deed ik al verscheidene jaren hobbymatig met erg veel plezier. Eerst als autodidact, later volgde ik schilderlessen.

De werken die ik zoal heb gemaakt zijn nogal divers en bestaan uit stillevens, portretten, potloodtekeningen, abstract maar vooral landschappen. De materialen die ik gebruik zijn over het algemeen acryl, olieverf en soms aquarel of gouache.

De inspiratie haal ik vooral uit mijn omgeving. Omdat mijn werkgebied de provincie Groningen besloeg zie je hiervan veel terug in mijn werken. Maar ook de diepenring van de stad Groningen met zijn oude schepen en statige huizen geven mij de nodige inspiratie.

De tijd die ik aan het schilderen besteed hangt samen met hoe ik mij voel met het oog op de rust die ik nodig heb om te kunnen schilderen. Om dat gevoel een beetje in het Gronings te vertalen:

”Veur dat k’der aarg in heb, verdwient t’al oet zicht, aal wat overblieft is t’oranje-rood-blauwe oavendlicht.

De geur brengt mie terug noar mien jeugd, moar evenals t’landschop vervoagt, zo vervoagen ook mien herrinners.”

Een kleine impressie van deze kunstenaar vindt u hieronder:

Hannie Hemkes (1959)

“Ik ben geboren in Buitenpost. Als plattelandsmeisje heb ik een grote verwondering meegekregen voor de natuur. Ik was een creatief maar ook een beetje een dromerig meisje. Mijn grootste passie was tekenen! Ik schilder nu alweer jarenlang koeien met veel gevoel voor vorm en kleur, meestal vlakvullend en met oog voor detail. Het is voor mij vooral een grote uitdaging om het innerlijk van het dier weer te geven. Mijn koeien zijn realistisch geschilderd met gebruik van kleuren die ook in de natuur terug te vinden zijn. In mijn aquarellen probeer ik vooral veel sfeer te creëren en te spelen met het licht.”

Klaas Klazema (1952)

“Ik schilder al zo lang als ik mij kan herinneren. Afhankelijk van de periode in mijn leven de ene keer wat meer dan de andere. Al die tijd als autodidact. In 2015 heb ik het besluit genomen om een lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan: de kunstacademie. Het werd de Foudgumse School, de kleinst en meest noordelijke particuliere kunstacademie van Nederland onder leiding van Peter B. van Houten. Nu ben ik dus tweedejaars. Ik schilder figuratief en mijn inspiratie haal ik uit de natuur. Ik schilder hoofdzakelijk landschappen waarbij het boslandschap mijn favoriet is. Verstilling, rust en sfeer zijn daarbij het belangrijkste.”

Een aantal werken van deze kunstenaars:

dsc07679
hooglander-kunsthof

dsc06469 aquarel-voor-kunsthof

    

Verdere kunstenaars waar Galerie Kunsthof mee samenwerkt zijn:

Will Pullen

Wil Pullen heeft zich grotendeels autodidactisch gevormd. Na lange tijd met olieverf en alcyd te hebben gewerkt heeft hij sinds kort besloten om uitsluitend met acryl te schilderen. De onderwerpen zijn naast abstract werk vooral stadsgezichten. Het is de architectuur , schepen, water en atmosfeer die hem inspireren om de schilderijen te maken in een realistische stijl met een lichtelijk impressionistische penseelvoering. De onderwerpen zijn vrijwel nooit verder verwijderd dan pakweg 50 kilometer rond zijn woonplaats Baflo. Het abstracte werk is geboren uit een weloverwogen plan en maakt gaandeweg het scheppingsproces een evolutie door dat uitmond in een resultaat met een herinnering naar een figuratief fictiebeeld met een 3D effect. Hiermee kan het zijn dat bij de beschouwer een gevoel kan oproepen dat hij op het verkeerde been wordt gezet maar houdt de aandacht dan wel op het werk gevangen doordat het ook een nieuwsgierigheid opwekt om het niet zichtbare figuratief herkenbare te ontdekken.

Een mini impressie van Wil Pullen:


Oude Ebbingestraat

                                                                                       Oude Ebbingestraat


Huib van der Stelt

Huib van der Stelt is bijna dertig jaar schilder.
Zijn opleidingen tot schilder; Eerste graads lerarenopleiding in Amsterdam (1995) en de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht (1993)
De eerste 34 jaar van zijn leven heeft hij gewoond en gewerkt in Amsterdam, momenteel is dat het Groninger Hoogeland..
Centraal in het werk is altijd zijn omgeving. Van dichtbij maak je echt alles mee!

Het werk van Huib van der Stelt (1965) laat veel facetten zien van de omgeving waar de schilder woont.
Toch is het zo dat je heen en weer geslingerd wordt, niet alleen door de verschillende formaten waarmee hij werkt als wel door de enorme diversiteit aan onderwerpen die zich dan weer afspelen in de buurt van waar de schilder werkt.

Ook de verf ‘an sich’ speelt een belangrijke rol in zijn werk.
De kijker wordt meegenomen in vergezichten, maar kan ook ineens met zijn neus in het gras geduwd worden!
Het gaat om de beleving van het ‘land’ in de algemene zin. Verf is het medium, het onderwerp wordt daarmee uitgediept, wat daar dan ook voor nodig is.

Huib van der Stelt

Huib van der Stelt

Voor meer informatie kuntu kijken op www.huibvanderstelt.nl

Rene Jansen
Hoe dicht in een klein landje als Nederland het Noorden en het Zuiden ook bij elkaar mogen liggen: René Jansen is ontegenzeggelijk een Noorderling. Zelfs zijn onvervalst Gronings accent blijft hij koppig herkauwen. Het was dan ook in deze stad waar hij in 1956 voor het eerst het licht zag. Thans woont en werkt hij alweer lange tijd in Kiel-Windeweer. Schitterende naam voor zo’n noordelijk verscholen dorp. Je ziet de schilder bijna voor je: in ruime slobbertrui achter zijn ezel, de tijd vergetend, terwijl buiten een schraal en kiel windeweer langs de ramen waait. En waar buiten de wereld huivert, schikt binnen de schilder zijn warm palet.

René Jansen ontving een gedegen opleiding aan de Academie Minerva te Groningen en is van alle markten thuis. Toch mag je hem echt wel een stillevenschilder noemen. In de stille wereld van dit onvolprezen genre ligt zijn grootste liefde. Dat blijkt direct al uit zijn atelier: wie de deur daarvan opent, stapt zonder waarschuwing een levensgroot stilleven binnen. Het eerste wat een ongebeeldende dan zal denken is: “nou, hier doet een blind paard geen enkele schade.” Maar hoe blind is dat! Alles heeft hier zijn plaats en alles heeft zijn orde. Hier rangschikken Tijd en Toeval de meeste stillevens en zij hebben hier de schilder tot hun werktuig gemaakt. Niet omgekeerd. Met dit verbazingwekkende atelier zet René Jansen overigens een oude traditie voort. De werkplaats van de Haarlemse schilder Henri Boot was tijdens diens leven al ronduit legendarisch (er sliep zelfs vreemd volk in) alsook dat van zijn leerling en stadsgenoot Kees Verwey (die liet nog geen kip binnen). Bij René Jansen zou je eventueel wel binnen mogen komen, maar men is geraden zijn aanwijzingen strikt op te volgen: één misstap en een meesterwerk in potentie kan onherstelbaar zijn vernield. Men vindt er potten, pannen, blikjes, eierschalen, maar ook veel bloemen uit de tuin, het domein van zijn vrouw Harma, die daar een beheerste verwildering cultiveert.

Rene Jansen

Voor meer informatie kunt u kijken op www.renejansen.info

Francine Schrikkema
Geboren maart 1963, studeerde autonoom schilderen aan de Academie Beeldende Kunst (Minerva) in Groningen. Ze leeft en werkt in Huizinge in de provincie Groningen. Dicht bij Noord-Duitsland waar veel van haar werk wordt tentoongesteld. Op de Greetsieler Woche, werd in 2004 haar compositie ‘Teufelsmoor’, met de Imke Folkerts Preis bekroond.
Francine Schrikkema‘s werk boeit direct door de spontane en krachtige schilderstijl waarmee ze haar kleuren en vormen aan het linnen toevertrouwt. Die in eerste instantie als een abstracte compositie zich voor je ontvouwen. Ze lijken daarbij, door de vibrerende spanning in de streken, op nabij en ver weg gelegen ruimte. De streken geven de twee-dimensionale schilderkunst onmiddellijk een ruimtelijke diepte-werking die onze blik naar het beeld trekt.
Francine Schrikkema‘s beelden ontstaan in het atelier. Eerst dan, door ruimtelijk en in tijd afstand te nemen, verdicht zich haar voorstelling van het beleefde en van de herinnering, daarbij spelen persoonlijke waarneming en ervaringen een belangrijke rol. Deze ‘afdruk’ van haar beleving is wat ze zoekt om op het doek vast te leggen. Bij dit geschilderd ‘verslag’ van Schrikkema kunnen de concreet opgedane indrukken van de natuur ook totaal verloren gaan, door zich te verliezen in het samenspel van kleuren, vormen en structuren die volledig in het ‘nabeeld’ zijn opgelost.

Francine Schrikkema

Voor meer informatie kunt u kijken op www.francineschrikkema.nl

Hesther de Jong-Nijland
In Friesland ben ik geboren en groeide op in het landschappelijke Opsterland, te midden van de natuur. Mijn opleiding volgde ik aan de Kunstacademie te Kampen. In 1998 afgestudeerd aan de studierichting Mixed Media/Fotografie en in 2001 aan de Docentenopleiding Beeldende Vorming.

Kleur:
Steeds meer mensen kennen mijn passie voor kleur. In mijn werk zijn zorgvuldig uitgekozen kleuren en kleurencombinaties toegepast waardoor een sieraad of schilderij een sfeervol en harmonieus geheel wordt. Vorm, kleur en materiaal worden met elkaar verboden en komen goed tot hun recht. In mijn schilderijen worden verschillende materialen verwerkt zoals acrylverf, stof, leer, lakverf, kralen en papier.

Op mijn website kunt u meer informatie vinden, ook over cursussen en workshops.

www.sterre-design.webklik.nl

Op het moment zijn de schilderijen van Hesther de Jong-Nijland te zien in Fysio Grootegast. Voor meer informatie hierover kijkt u bij Nieuws.

Greet Dijkstra-Smit (1947)

Tijdens haar opleiding kunstgeschiedenis en tekenen kwam ze enkele jaren geleden voor het eerst in aanraking met penseel en doek. Door het soms bewust weglaten van het gebruikelijke perspectief wordt de toeschouwer geprikkeld om zijn of haar fantasie en zin voor abstractie de vrije loop te laten. Greet Dijkstra woont en werkt in Appingedam, op een steenworp afstand van de bekende Hangende Keukens boven het Damsterdiep. Haar werk weerspiegelt zowel haar leefomgeving als haar kleurrijke fantasie.

Gabbe Faber

Autodidact, maar heeft ook schilderlessen en workshops gevolgd in binnen- en buitenland. Het landschap in vele verschijningsvormen is een blijvende inspiratiebron.

Soms leidt dit tot realistische schetsen, vaker tot gedeeltelijk of geheel geabstraheerde werken.. Afhankelijk van de stemming uitgevoerd van monochroom tot kleurrijk in diverse (ook ongebruikelijke) materialen en technieken.

Zie voor meer informatie http://www.kwartziet.nl/inhoud/toon.php?kunstenaar=faber

Aafje Hartlief is geboren (en getogen) in de stad Groningen

Na haar 14e jaar heeft ze in vele andere streken gewoond en grote delen van de wereld bereisd.

Haar kunstzinnige opleiding handenarbeid en tekenen volgde ze grotendeels in Groningen en het Gooi.

Ze voelt zich sterk aangetrokken tot het expressionisme van de Groninger “De Ploeg” maar ook “Blauwe Reiter en “Die Brücke” zijn haar inspiratiebronnen. Elementen in het landschap (haar voornaamste onderwerp) die leiden tot een aanzet van kleur- en vormverandering zijn meestal haar uitgangspunten

Zie voor meer informatie http://www.kwartziet.nl/inhoud/toon.php?kunstenaar=hartlief

Verdere kunstenaars zijn,
J. van Baelen
Bender
Daniels
Tetar van Elven
J. Douven
Rijkelijkhuysen