[entry-title permalink="0"]

Ellie Schrotenboer (…..)

‘Creativiteit heeft er altijd al ingezeten. Een opleiding aan een MIKOJEL opleiding in Amersfoort met als afstudeervak handvaardigheid, knutselen, kaarten maken, bloemstukken maken, zagen, timmeren, kortom ik ben graag met mijn handen bezig. Tijdens een ziekteperiode ging ik op zoek naar een tijdsinvulling en ben toen in 2005 gestart met schilderlessen in Bedum bij Frans Hage. Ik heb een aantal jaren les gehad van Frans en daar mijn eerste paard geschilderd. Een tijd later kon ik mijn werk weer oppakken, maar vanwege beperkte energie raakte het schilderen daardoor helaas nagenoeg op de achtergrond.

In Groningen heb ik in 2011 het schilderen weer opgepakt, ditmaal onder leiding van Marijke Langius. Vanaf dat moment heeft het schilderen me niet meer losgelaten en twee jaar later had ik mijn eerste expositie in het toenmalige Pand49 in de Groningen. Vele exposities en veel nieuw werk volgden.

‘Paardenpassie’ zo omschrijf ik mijn voorliefde voor de geschilderde onderwerpen, ‘het zijn vooral vaak paarden’ Ik werd lang geleden al geraakt door hun kracht, passie en trouw, maar ook door hun kwetsbaarheid en speelsheid. Het bleef boeien en toen ik een aantal jaren geleden het schilderen ontdekte, werd het paard een van mijn vaste onderwerpen.

Spelend met kleur, textuur en techniek breng ik de paarden tot leven op het doek. Probeer het eigen karakter, de expressie en emotie weer te geven. En wat ik vooral belangrijk vindt is dat het fysiek klopt. De spiergroepen, de glans, het detail.

Een uitdaging, altijd!.’

 

 

 

 

Wim Velt (1950)
Als studiekeuze in 1969 werd mij een kunstacademie aangeraden, maar op dat moment miste ik daarvoor de ambitie. Mijn artistieke uitingen bleven voorlopig  hobby.

Ik volgde enkele cursussen modeltekenen en landschapschilderen. Na een studie ontwikkelingspsychologie werd ik in 1984 zonder gerichte opleiding aangenomen als oogheelkundig tekenaar. Ik illustreerde 10 jaar lang boeken en artikelen met tekeningen van anatomie, instrumenten en operatietechnieken. Om meer achtergrond voor mijn beroep te ontwikkelen volgde ik diverse  avondcursussen bij verschillende Groningse kunstenaars. Het schilderen kreeg mij te pakken en ik ging vanaf 1992 plein air schilderijen verkopen die ik maakte vanuit de stacaravan die destijds ik op Ameland had.

In 1995 nam ik ontslag en ben sindsdien fulltime schilder. Ik maak vaak, met fiets, kampeergerij en schilderspullen, lange tochten door ons land en werk veel op de Waddeneilanden. Ik heb in de loop der jaren op veel plaatsen  geëxposeerd.’


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Harmy Schreiber-van der Horn (1948)
‘Ik ben geboren in Schouwerzijl en opgegroeid in de stad Groningen. Ik heb tot mijn pensioen nooit geschilderd, maar ik zei altijd tegen mijn man als we door een mooi landschap reden met de auto: “Ik wou dat ik dit kon schilderen.” Maar een schildercursus kwam er niet van, tot ik bij mijn pensionering een bon kreeg voor een schilderscursus. Ik heb les gehad bij Tiny Elema in Groningen.
Landschappen zijn mijn favoriete onderwerp, al probeer ik de laatste tijd ook andere dingen.’

 

Adriana Bouwman-van der Horn (1956)
‘Op de middelbare school (Wessel Gansfort College Groningen) kwam ik voor het eerst in aanraking met “echte” tubes verf en inspireerde de leraar tekenen (dhr. Janse) me enorm. Al jaren had ik inmiddels alle benodigdheden in de kast liggen, maar ik durfde gewoonweg niet beginnen. Tot in 2012. Ik nam twee keer zes schilderlessen bij Rixta Simonides in Paterswolde om me te helpen aan de slag te gaan. Zij liet me door afbeeldingen inspireren en dan m’n gang te gaan.
Mijn eigen inbreng komt gaandeweg, het wordt mijn werk. Soms kom ik een foto, afbeelding of voorwerp tegen en krijg ik inspiratie. Dan wil het liefst meteen beginnen. Het “pakt” me en maakt me bijna onrustig van binnen!’

Een impressie van deze beide kunstenaars:

 

Jan Egberts (1951)

Mijn naam is Jan Egberts, 65 jaar en al 25 jaar actief bezig op het gebied van tekenen en schilderen.

Onlangs gepensioneerd, maar daarvoor was ik dagelijks in de weer met water. Schilderen deed ik al verscheidene jaren hobbymatig met erg veel plezier. Eerst als autodidact, later volgde ik schilderlessen.

De werken die ik zoal heb gemaakt zijn nogal divers en bestaan uit stillevens, portretten, potloodtekeningen, abstract maar vooral landschappen. De materialen die ik gebruik zijn over het algemeen acryl, olieverf en soms aquarel of gouache.

De inspiratie haal ik vooral uit mijn omgeving. Omdat mijn werkgebied de provincie Groningen besloeg zie je hiervan veel terug in mijn werken. Maar ook de diepenring van de stad Groningen met zijn oude schepen en statige huizen geven mij de nodige inspiratie.

De tijd die ik aan het schilderen besteed hangt samen met hoe ik mij voel met het oog op de rust die ik nodig heb om te kunnen schilderen. Om dat gevoel een beetje in het Gronings te vertalen:

”Veur dat k’der aarg in heb, verdwient t’al oet zicht, aal wat overblieft is t’oranje-rood-blauwe oavendlicht.

De geur brengt mie terug noar mien jeugd, moar evenals t’landschop vervoagt, zo vervoagen ook mien herrinners.”

Een kleine impressie van deze kunstenaar vindt u hieronder:

Hannie Hemkes (1959)

“Ik ben geboren in Buitenpost. Als plattelandsmeisje heb ik een grote verwondering meegekregen voor de natuur. Ik was een creatief maar ook een beetje een dromerig meisje. Mijn grootste passie was tekenen! Ik schilder nu alweer jarenlang koeien met veel gevoel voor vorm en kleur, meestal vlakvullend en met oog voor detail. Het is voor mij vooral een grote uitdaging om het innerlijk van het dier weer te geven. Mijn koeien zijn realistisch geschilderd met gebruik van kleuren die ook in de natuur terug te vinden zijn. In mijn aquarellen probeer ik vooral veel sfeer te creëren en te spelen met het licht.”

Klaas Klazema (1952)

“Ik schilder al zo lang als ik mij kan herinneren. Afhankelijk van de periode in mijn leven de ene keer wat meer dan de andere. Al die tijd als autodidact. In 2015 heb ik het besluit genomen om een lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan: de kunstacademie. Het werd de Foudgumse School, de kleinst en meest noordelijke particuliere kunstacademie van Nederland onder leiding van Peter B. van Houten. Nu ben ik dus tweedejaars. Ik schilder figuratief en mijn inspiratie haal ik uit de natuur. Ik schilder hoofdzakelijk landschappen waarbij het boslandschap mijn favoriet is. Verstilling, rust en sfeer zijn daarbij het belangrijkste.”

Een aantal werken van deze kunstenaars:

dsc07679 hooglander-kunsthof

 

dsc06469 aquarel-voor-kunsthof

 

 

 

    

 

 

Verdere kunstenaars waar Galerie Kunsthof mee samenwerkt zijn:

Will Pullen

Wil Pullen heeft zich grotendeels autodidactisch gevormd. Na lange tijd met olieverf en alcyd te hebben gewerkt heeft hij sinds kort besloten om uitsluitend met acryl te schilderen. De onderwerpen zijn naast abstract werk vooral stadsgezichten. Het is de architectuur , schepen, water en atmosfeer die hem inspireren om de schilderijen te maken in een realistische stijl met een lichtelijk impressionistische penseelvoering. De onderwerpen zijn vrijwel nooit verder verwijderd dan pakweg 50 kilometer rond zijn woonplaats Baflo. Het abstracte werk is geboren uit een weloverwogen plan en maakt gaandeweg het scheppingsproces een evolutie door dat uitmond in een resultaat met een herinnering naar een figuratief fictiebeeld met een 3D effect. Hiermee kan het zijn dat bij de beschouwer een gevoel kan oproepen dat hij op het verkeerde been wordt gezet maar houdt de aandacht dan wel op het werk gevangen doordat het ook een nieuwsgierigheid opwekt om het niet zichtbare figuratief herkenbare te ontdekken.

Een mini impressie van Wil Pullen:

Oude Ebbingestraat

                                                                                       Oude Ebbingestraat


Huib van der Stelt

Huib van der Stelt is bijna dertig jaar schilder.
Zijn opleidingen tot schilder; Eerste graads lerarenopleiding in Amsterdam (1995) en de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht (1993)
De eerste 34 jaar van zijn leven heeft hij gewoond en gewerkt in Amsterdam, momenteel is dat het Groninger Hoogeland..
Centraal in het werk is altijd zijn omgeving. Van dichtbij maak je echt alles mee!

Het werk van Huib van der Stelt (1965) laat veel facetten zien van de omgeving waar de schilder woont.
Toch is het zo dat je heen en weer geslingerd wordt, niet alleen door de verschillende formaten waarmee hij werkt als wel door de enorme diversiteit aan onderwerpen die zich dan weer afspelen in de buurt van waar de schilder werkt.

Ook de verf ‘an sich’ speelt een belangrijke rol in zijn werk.
De kijker wordt meegenomen in vergezichten, maar kan ook ineens met zijn neus in het gras geduwd worden!
Het gaat om de beleving van het ‘land’ in de algemene zin. Verf is het medium, het onderwerp wordt daarmee uitgediept, wat daar dan ook voor nodig is.

Huib van der Stelt

Huib van der Stelt

Voor meer informatie kuntu kijken op www.huibvanderstelt.nl

 

Rene Jansen
Hoe dicht in een klein landje als Nederland het Noorden en het Zuiden ook bij elkaar mogen liggen: René Jansen is ontegenzeggelijk een Noorderling. Zelfs zijn onvervalst Gronings accent blijft hij koppig herkauwen. Het was dan ook in deze stad waar hij in 1956 voor het eerst het licht zag. Thans woont en werkt hij alweer lange tijd in Kiel-Windeweer. Schitterende naam voor zo’n noordelijk verscholen dorp. Je ziet de schilder bijna voor je: in ruime slobbertrui achter zijn ezel, de tijd vergetend, terwijl buiten een schraal en kiel windeweer langs de ramen waait. En waar buiten de wereld huivert, schikt binnen de schilder zijn warm palet.

René Jansen ontving een gedegen opleiding aan de Academie Minerva te Groningen en is van alle markten thuis. Toch mag je hem echt wel een stillevenschilder noemen. In de stille wereld van dit onvolprezen genre ligt zijn grootste liefde. Dat blijkt direct al uit zijn atelier: wie de deur daarvan opent, stapt zonder waarschuwing een levensgroot stilleven binnen. Het eerste wat een ongebeeldende dan zal denken is: “nou, hier doet een blind paard geen enkele schade.” Maar hoe blind is dat! Alles heeft hier zijn plaats en alles heeft zijn orde. Hier rangschikken Tijd en Toeval de meeste stillevens en zij hebben hier de schilder tot hun werktuig gemaakt. Niet omgekeerd. Met dit verbazingwekkende atelier zet René Jansen overigens een oude traditie voort. De werkplaats van de Haarlemse schilder Henri Boot was tijdens diens leven al ronduit legendarisch (er sliep zelfs vreemd volk in) alsook dat van zijn leerling en stadsgenoot Kees Verwey (die liet nog geen kip binnen). Bij René Jansen zou je eventueel wel binnen mogen komen, maar men is geraden zijn aanwijzingen strikt op te volgen: één misstap en een meesterwerk in potentie kan onherstelbaar zijn vernield. Men vindt er potten, pannen, blikjes, eierschalen, maar ook veel bloemen uit de tuin, het domein van zijn vrouw Harma, die daar een beheerste verwildering cultiveert.

Rene Jansen

Voor meer informatie kunt u kijken op www.renejansen.info

 

Francine Schrikkema
Geboren maart 1963, studeerde autonoom schilderen aan de Academie Beeldende Kunst (Minerva) in Groningen. Ze leeft en werkt in Huizinge in de provincie Groningen. Dicht bij Noord-Duitsland waar veel van haar werk wordt tentoongesteld. Op de Greetsieler Woche, werd in 2004 haar compositie ‘Teufelsmoor’, met de Imke Folkerts Preis bekroond.
Francine Schrikkema‘s werk boeit direct door de spontane en krachtige schilderstijl waarmee ze haar kleuren en vormen aan het linnen toevertrouwt. Die in eerste instantie als een abstracte compositie zich voor je ontvouwen. Ze lijken daarbij, door de vibrerende spanning in de streken, op nabij en ver weg gelegen ruimte. De streken geven de twee-dimensionale schilderkunst onmiddellijk een ruimtelijke diepte-werking die onze blik naar het beeld trekt.
Francine Schrikkema‘s beelden ontstaan in het atelier. Eerst dan, door ruimtelijk en in tijd afstand te nemen, verdicht zich haar voorstelling van het beleefde en van de herinnering, daarbij spelen persoonlijke waarneming en ervaringen een belangrijke rol. Deze ‘afdruk’ van haar beleving is wat ze zoekt om op het doek vast te leggen. Bij dit geschilderd ‘verslag’ van Schrikkema kunnen de concreet opgedane indrukken van de natuur ook totaal verloren gaan, door zich te verliezen in het samenspel van kleuren, vormen en structuren die volledig in het ‘nabeeld’ zijn opgelost.

Francine Schrikkema

Voor meer informatie kunt u kijken op www.francineschrikkema.nl

 

Hesther de Jong-Nijland
In Friesland ben ik geboren en groeide op in het landschappelijke Opsterland, te midden van de natuur. Mijn opleiding volgde ik aan de Kunstacademie te Kampen. In 1998 afgestudeerd aan de studierichting Mixed Media/Fotografie en in 2001 aan de Docentenopleiding Beeldende Vorming.

Kleur:
Steeds meer mensen kennen mijn passie voor kleur. In mijn werk zijn zorgvuldig uitgekozen kleuren en kleurencombinaties toegepast waardoor een sieraad of schilderij een sfeervol en harmonieus geheel wordt. Vorm, kleur en materiaal worden met elkaar verboden en komen goed tot hun recht. In mijn schilderijen worden verschillende materialen verwerkt zoals acrylverf, stof, leer, lakverf, kralen en papier.

Op mijn website kunt u meer informatie vinden, ook over cursussen en workshops.

www.sterre-design.webklik.nl

Op het moment zijn de schilderijen van Hesther de Jong-Nijland te zien in Fysio Grootegast. Voor meer informatie hierover kijkt u bij Nieuws.

Greet Dijkstra-Smit (1947)

Tijdens haar opleiding kunstgeschiedenis en tekenen kwam ze enkele jaren geleden voor het eerst in aanraking met penseel en doek. Door het soms bewust weglaten van het gebruikelijke perspectief wordt de toeschouwer geprikkeld om zijn of haar fantasie en zin voor abstractie de vrije loop te laten. Greet Dijkstra woont en werkt in Appingedam, op een steenworp afstand van de bekende Hangende Keukens boven het Damsterdiep. Haar werk weerspiegelt zowel haar leefomgeving als haar kleurrijke fantasie.

Gabbe Faber

Autodidact, maar heeft ook schilderlessen en workshops gevolgd in binnen- en buitenland. Het landschap in vele verschijningsvormen is een blijvende inspiratiebron.

Soms leidt dit tot realistische schetsen, vaker tot gedeeltelijk of geheel geabstraheerde werken.. Afhankelijk van de stemming uitgevoerd van monochroom tot kleurrijk in diverse (ook ongebruikelijke) materialen en technieken.

Zie voor meer informatie http://www.kwartziet.nl/inhoud/toon.php?kunstenaar=faber

Aafje Hartlief is geboren (en getogen) in de stad Groningen

Na haar 14e jaar heeft ze in vele andere streken gewoond en grote delen van de wereld bereisd.

Haar kunstzinnige opleiding handenarbeid en tekenen volgde ze grotendeels in Groningen en het Gooi.

Ze voelt zich sterk aangetrokken tot het expressionisme van de Groninger “De Ploeg” maar ook “Blauwe Reiter en “Die Brücke” zijn haar inspiratiebronnen. Elementen in het landschap (haar voornaamste onderwerp) die leiden tot een aanzet van kleur- en vormverandering zijn meestal haar uitgangspunten

Zie voor meer informatie http://www.kwartziet.nl/inhoud/toon.php?kunstenaar=hartlief

Verdere kunstenaars zijn,
J. van Baelen
Bender
Daniels
Tetar van Elven
J. Douven
Rijkelijkhuysen